آشنایی با کابل جوش و اهمیت آن در صنعت جوشکاری

کابل جوش یا همان کابل جوشکاری جهت مهمترین قسمت در صنعت جوشکاری بوده است که برای اتصال دو نقطه از آن استفاده می‌گردد. داخل کابل جوش متشکل ازیک رسانای استاندارد نظیر مس یا آلومینوم می‌باشد همچنین خارج آن یک روکش از جنس عایق حرارتی پلاستیکی که مقابل حرارت 90 الی 150 درجه سانتیگراد مقاومت دارد. اغلب در روکش این محصول از نئوپرنن می‌باشد.
فرآیند کابل جوش دو نوع است:

  • ترموستات
  • ترموپلاست

کیفیت کابل جوش در صنعت جوشکاری از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد.بطوریکه هرچقدر کیفیت آن بهتر باشد. کیفیت کار جوشکاری نیز بالا خواهد رفت.

کاربرد کابل جوش

از این محصول به عنوان سیم ارت نیز استفاده می‌گردد. لذا جهت اتصال مواد فلزی مختلف در صنایع زیر کاربرد دارد:

  • خودروسازی
  • صنایع حمل و نقل
  • صنعت ساختمان و برج سازی
  • مکانیک
  • و...

نکته قابل توجه این است که کابل جوش در دو نوع جوشکاری مقاومت و قطعه کاری ((ARC)) کاربرد دارد.
این محصول با توجه به سطح مقطع خود در سایزهای متنوعی همچون 12-14-16-18تولید می‌گردد. کابل جوش نسبت به انواع کابل مخابراتی و کابل شبکه انعطاف پذیری و دوام بیشتری دارد.

انتخاب کابل جوش و قدرت جوشکاری

نکاتی مهم در انتخاب کابل جوش است که در این مقاله شما را با آن آشنا و معرفی می‌نماییم:

  1. مورد اول جهت انتخاب کابل جوش روی سطح مقطع و قطر آن است بطوریکه قطر باید استاندارد کافی جهت جوشکاری را داشته باشد که در اثر حرارت باعث آسیب نشود.
  2. مورد مهم دیگر این است که تا آنجا که ممکن است طول آن را کمتر خریداری نماییم چرا که هرچه طول آن بیشتر باشد جریان کمتری انتقال می‌دهد. لذا بهتر است برای جوشکاری جهت مسیرهای طولانی از کابل جوش با قطر بیشتر و توان خروجی بالاتر استفاده نمایید.
  3. رسانای داخل آن دارای کیفیت و مقاومت بالایی باشد در کابل جوش با کیفیت معمولا از مس استفاده می‌شود.
  4. قیمت کابل جوش به فاکتورهایی نظیر قطر، کیفیت رسانای داخلی همچنین طول آن بستگی دارد. برای اطلاعات بیشتر با قسمت فنی مدیا کابل در تماس باشید.

کابل جوشکاری