آشنایی با انواع کابل زیردریایی

همانطور که از نام کابل زیردریایی مشخص است در بستر دریا کاربرد دارد و تعبیه می‌شود. این کابل متشکل از سیم‌ها بلندی می‌باشد که سیگنال‌های مخابراتی را منتقل می‌کند.

بوسیله این محصول می‌توان اطلاعات و دیتا را از مکانی به مکان دیگری انتقال دهیم و با توجه به تعداد فیبری که در قسمت مرکزی این محصول تعبیه شده می‌توان سایز کابل زیردریایی را کم یا زیاد کرد.
همچنین کابل زیردریایی علاوه بر برقراری ثبات شبکه جهانی ارتباطات کاربردی های دیگری نیز دارد.
کابل‌های زیردریایی از لحاظ ساختار با یکدیگر متفاوت می‌باشد ولی بدنه همه آنها مانع از آسیب رسیدن به هسته مرکزی می‌شود. اما کارایی آنها تقریبا یکسان می‌باشد. آسیب رسیدن به این محصول علاوه بر هزینه تعمیر بالا، در شبکه اینترنتی اختلال ایجاد می‌کند.
طبق آمار امروزه حدود 420 کابل زیردریایی در تمام جهان وجود دارد که براساس نقشه یک ارتباط سراسری در تمام دنیا ایجاد نموده است. که این ارتباط برای داشتن یک اینترنت ثابت بسیار موثر می‌باشد. این تعداد کابل زیردریایی مسافتی برابر با 1.1 میلیون کیلومتر از دریاها، اقیانوس‌ها را پوشش می‌دهد.

ساختار کابل زیردریایی

  • کابل زیردریایی صدها رشته سیم نازک بنام الیاف را دارا می‌باشد.
  • دور تا دور کابل زیردریایی از کابل فیبر نوری تشکیل شده است و در قسمت مرکزی آن یک تیوب نایلونی تعبیه شده که داخل آن ژلی محافظ تزریق شده است.
  • سرتاسر این فیبرها و حفاظ پلاستیکی دارای فلزهای گالوانیزده شده، فولاد، مس و آلومینیوم بوده که همین امر سبب می‌شود از آسیب رسیدن به کابل زیردریایی جلوگیری شود.
  • لایه پلی کربنی دورتا دور لایه فلزی قرار گرفته که با فولاد و آلومینیوم اضافه پوشش داده شده است. همین امر مقاومت کابل زیردریایی را افزایش می‌دهد. درواقع میتوان گفت لایه پلی اتیلن سبب افزایش استقامت در فیبرها می‌گردد.

ضخامت کابل زیردریایی

اغلب کابل زیر دریایی مانند یک شیلنگ بزرگ می‌باشد که دارای رشته‌های نازک بوده که سیگنال نوری را انتقال می‌دهد.

چرا کابل زیردریایی از اهمیت بالایی برخوردار است؟

کابل زیردریایی بعنوان شاهراه ارتباط دنیای مدرن می‌باشد. امروزه بیشتر کارها با اینترنت یا تلفن انجام می‌گردد. یک کابل زیردریایی متناسب با استاندارد بطور معمول 25 سال کارایی دارد. اما در شرایطی همچون طوفان، لنگر انداختن بی احتیاط کشتی‌ها و ... امکان دارد کابل زیر دریایی دچار شکستگی و آسیب گردد.
بنابراین برای تعمیر کابل زیردریایی ساعتها، هفته‌ها، روزها زمان می‌برد. در این موقع با استفاده از تکنولوژی اشکال کابل‌ها را در خشکی شناسایی می‌کنند و سپس یک کشتی به دریا فرستاده می‌شود. لذا با استفاده از یک دستگاه ماهیگیری کابل‌های معیوب را با کابل فیبرنوری عوض می‌کنند.

اهمیت استفاده از کابل زیردریایی:

کابل زیردریایی برای برقراری ارتباطات اینترنتی طرح شده است. بدین صورت که از کابل زیردریایی برای تولید امواج نوری بین دو نقطه استفاده می‌گردد. که به این روش نقطه به نقطه گفته می‌شود.
از دیگر مواردی که از کابل زیردریایی استفاده می‌شود می‌توان به برقراری ارتباط به شکل SMS ، تماس ویدیویی، تلفنی اشاره نمود.

هزینه نصب انواع کابل زیردریایی

کابل زیردریایی به دو گروه دسته بندی می‌شوند:

  1. تکرار شونده: از این مدل کابل زیردریایی برای مسیرهای طولانی استفاده می‌شود. بنابراین برای اینکه این کابل‌ها در یک مسیر طولانی جایگذاری گردد به قطعه به نام تکرار شونده نیاز دارند. همچنین بکارگیری این قطعه هزینه نصب را افزایش می‌دهد. اما ارتباطات گسترده‌ای را می‌تواند ایجاد نماید.
  2. غیرتکرارشونده: از این مدل برای مسیرهایی که ارتباط کوتاه دارند استفاده می‌کنند بدلیل عدم وجود قطعه تکرار شونده هزینه نصب آن کمتر می‌گردد.