سیم جنگی مخابراتی چیست و چه کاربردی دارد؟

سیم جنگی از دسته کابل مخابراتی به‌شمار می‌رود که با نام سیم ‌دوبل هوایی شهرت دارد. آن‌ها به‌دلیل روکش مقاومی که در مقابل عوامل فیزیکی و خاصیت ضد شنودی که دارند، زمان گذشته در جنگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

کاربرد سیم جنگی چیست؟

از سیم جنگی مخابراتی برای توسعه کابلی از پست‌های تلفن یا ترمینال‌های تلفنی به ساختمان‌های مشترکان تلفن استفاده می‌شود. این محصول به عنوان سیم تلفن جنگی مهاردار (J-YV) با رسانایی بالا جهت انتقال بهتر دیتا، از جنس مفتول مس آنیل شده با قطر سایز‌های مختلف در فروشگاه مدیاکابل عرضه می‌شود.
کابل های مهاردار به دو صورت هوایی یا مخابراتی بر روی تیرهای برق کشیده می‌شود. این کابل ها وظیفه ارسال اطلاعات مخابراتی را بر عهده دارند. این کابل‌ها از هفت قسمت با جنس و کاربرد متفاوت تشکیل شده است که معمولا در مناطق کوهستانی و مناطق بین راهی مورد استفاده قرار می گیرند همچنین مقابل رطوبت بسیار مقاوم هستند.

ساختار سیم جنگی:

  1. مهمترین و اساسی ترین قسمت کابل، رشته سیم‌های داخل مغزی آن است که از جنس مس است. زیرا مس رسانندگی بالایی دارد بطوریکه تعداد سیم‌های رسانای آن حداکثر به دویست واحد دوتایی رشته مسی می رسد.
  2. قسمت عایق سیم هادی که از جنس پلاستیک ساخته شده است و هر جفت عایق مجزایی دارد. لذا عایق مانع از اتصال زوج رشته‌های هادی می‌شود.
  3. روکش پلی استر که روی کل سیم جنگی را پوشانده است.
  4. دارای روکش آلومینیومی با قطر آن حداکثر 200 میکرومتر
  5. سیم‌های فولادی گالوانیز که کمترین مقاومت آن 1600 N/ mm2  هستند.
  6. خارجی ترین روکشی که روی سیم مهاردار کشیده می‌شود. این روکش هم رسانا و هم سیم‌های مهار دار گالوانیزه را پوشانده است.

انواع سیم جنگی مخابراتی و ساختار آن‌ها

سیم تلفن جنگی در دو نوع عرضه می شود:

  • سیم دوبل مهاردار
  • سیم بدون مهار (دوبل صحرایی)

ساختار سیم جنگی مهاردار:

متشکل از دو رشته سیم و یک رشته فولاد (بعنوان مهار نگه دارنده) است. به همین دلیل می‌توان در سیم کشی‌های هوایی تلفن از آن‌ها استفاده کرد، بطوریکه جهت مهار کردن وزن سیم در طول های بلند از یک رشته فولادی استفاده می‌گردد. معمولا بسته به کاربردی که دارند، قطر آن متفاوت است بطوریکه در سایزهای 06 و 09 میلیمتر تولید می‌شود. روکش این سیم‌ها معمولا از یک عایق پلی اتیلن اکسترود شده تشکیل شده است.

مشخصات سیم جنگی مهاردار:

  • ظرفیت کشش بالا
  • رسانندگی فوق العاده
  • بدنه مقاوم
  • حفاظت در برابر رطوبت

کاربرد سیم تلفن جنگی دوبل مهاردار هوایی

معمولا هنگام سفر در جاده‌ها تیرهای برقی که بر روی آن ها سیم برق دارند سوالی در ذهن همه ما ایجاد می کند که این کابل‌ها چه نوعی هستند؟ این‌ها همان سیم‌ هوایی مهاردار هستند که در سیستم مخابراتی قرار می‌گیرند. سیم جنگی مهاردار هوایی، روی تیرهای چراغ برق کشیده می‌شود بطوریکه در مناطق کوهستانی و شرایط آب و هوایی مختلف نیز، مقاوم و قابل استفاده هستند. سیم جنگی دوبل مهاردار همچنین تا گرمای هوای 70 درجه سانتیگراد را می تواند به‌راحتی تحمل کند.