آشنایی با اینترنت کابل فیبر نوری (FTTx)

برای داشتن اینترنت ثابت با سرعت بسیار بالا به جای استفاده از کابل مسی قدیمی (از جمله کابل تلفن برای ADSL و VDSL)، از کابل های فیبر نوری استفاده می‌شود.

تانوما چیست؟

شاید خیلی از شماها این واژه را شنیده باشید در حقیقت تانوما روشی برای اتصال به اینترنت کابل فیبر نوری است و با استفاده از این روش سرویس‌های مختلفی از جمله ارتباطات تلفن، اینترنت، سرویس‌های چندرسانه‌ای و ...  را با سرعت و کیفیتی بسیار بالا در اختیار مشترکان قرار دهد.

مزایای اینترنت کابل فیبر نوری نسبت به اینترنت ADSL

  • دارای عمر بالاتر نسبت به کابل های مسی
  • افزایش سرعت بالا حدود ۵۰ تا ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه
  • عدم تاخیر و پینگ بالا
  • ایجاد ارتباطات صوتی و تصویری با کیفیت بالا و ایمن در برابر هر گونه نویز
  • دارای پهنای باند اینترنتی و تعداد خطوط تلفن دلخواه
  • قابلیت استفاده از سرویس های دیتای متنوع مخابراتی و غیر مخابراتی
  • پایداری در برقراری ارتباط با کیفیت

 هزینه بالا در سرویس‌های تانوما و نیز انحصاری بودن آن توسط شرکت مخابرات ایران تمامی خدمات این شرکت به صورت اجباری برای دریافت کنندگان این سرویس از معایب اینترنت کابل فیبر نوری می‌باشد.

مراحل راه اندازی اینترنت فیبر نوری

ابتدا به مراکز مخابراتی منطقه خود مراجعه نموده پس از تایید و راه اندازی توسط شرکت مخابرات باید این نکته را در نظر بگیریم که حتما در فواصل درب تا مودم از کابل فیبر نوری کابل کشی شده باشد. کابلی که در سرویس تانوما استفاده می شود کابل فیبر نوری دراپ دو و یا چهار کور می باشد و روکش آن مقاوم در برابر تابش نور خورشید، جویدگی به عبارت دیگر همچنین در مقابل رطوبت و آب ایمن باشد. پس از کابل کشی یک جعبه با باکس فیبر نوری روی دیوار نصب می‌شود. به این باکس OTP گفته می‌شود که از قطع شدگی فیوژن فیبر نوری محافظت می کند. در نهایت استفاده از مودم فیبر نوری"ONT" از نکات ضروری می‌باشد

لازم به ذکر است گفته شود در کشور ما در حال حاضر زیر ساخت های اینترنت کابل فیبر نوری بسیار محدود است در واقع هنوز کاربران نمی‌توانند از این اینترنت کابل فیبر نوری استفاده کنند.